HRT Historic rallisarja 2021+ muut kisat

HRT-Sarjan viimeinen osakilpailu; Jari-Pekka Ralli 23.10.2021

Viimeistä viedään

Rantarallin piti päättää tämä kausi jo 9.10, mutta lupasählinkien takia järjestäjä joutui perumaan kilpailun. Hetken näytti siltä
että tämän vuoden HRT-sarja kutistuu neljään osakilpailuun, mutta HRCF:n
sarjatyöryhmä sai sovittua Jari-Pekka rallin järjestäjän kanssa että vuoden
viimeinen ralli muuttuu HRT-osakilpailuksi, joten viisi kisaa saatiin sarjaan
aikaiseksi, hieno suoritus sarjaorganisaatiolta, kiitokset sinne!

Meidän tiimillä ei suuria tulospaineita enää ollut, mutta
päätettiin nyt kuitenkin lähteä Putinia ulkoiluttamaan ja katsoa mikä
lopullinen sarjasijoitus tulisi olemaan. Kilpailun myöhäinen ajankohta toisi omia
haasteitaan, varsinkin lämpötilan ja mahdollisen lumi/räntäsateen muodossa.

Kilpailun aikataulu oli varsin ”aikainen”, sillä kilpailutoimisto
avautui lauantaiaamuna klo 6.00 ja nuotitus alkoi klo 6.30. Kuskit ja
huoltopäällikkö Kaarle ajelivat perjantai-illan vesi/räntäsateessa Hartolaan
majoittumaan Koskenniemen hotelliin. Tällä vältyttiin lähtemästä kotoa lauantai
aamulla 03:45! Iltaa luonnollisesti istuttiin hotellin ravintolassa rallityyliin
ralliporukoilla siihen asti että juomat loppuivat ja tuli ”pilkku”, tämä tosin
tapahtui jo ennen kello 22.00

Nuotittaminen pimeässä ei ole mikään juttu, mutta kun erikoiskokeet

ajetaan kuitenkin päivänvalossa, niin kuskit miettivät mikä olisi järkevin
ajoitus 6.30 -11.30 välillä tapahtuvaan reittiin tutustumiseen. Päätyivät
sitten ratkaisuun että ajavat heti ensimmäisenä kaukaisimmalle pätkälle jotta
ei olisi muita ”jaloissa pyörimässä”. Reitti koostui kolmesta erikoiskokeesta
jotka ajettaisiin kahteen kertaan. Kuskit tekivät, eli ”kirjoittivat” kakkos-
ja kolmos ek:n pimeässä ja ajelivat ykköselle päivän valon saattelemana tekemään
ja tarkastamaan sen. Sen jälkeen takaisin Sysmään tarkastamaan pimeällä tehdyt nuotit
kakkoselle ja kolmoselle. Eihän se tie muutu vaikka olisi valoisaa tai pimeää,
mutta monesti pimeällä tulee nuottiin enemmän ”tavaraa” kun näkyvyys on
rajoitettu. Muutamilla korjauksilla olivat pojilla lopulliset nuotit siellä
kuuluisassa vihkossa.

Kilpailukeskuksena toimi liikenneasema Jari-Pekka, joka on ollut Petterillä boikotissa sattuneesta syystä jo vuodesta 2002 (Hankasalmi). Sitä tarinaa eri kerrota tässä, mutta moni varmaan syyt arvaa, kun oli kysymys oluesta ja tupakasta kesälomailtana klo 20:50…

Se siitä ja asiaan. Katsastus tapahtui raikkaassa räntäsateessa omalla numeroidulla huoltopaikalla.

Tämä ei muuten ollut yhtään hassumpi systeemi, kun miettii paljonko päästöjä vähennetään, kun kilpa-autot eivät ajele jonnekin hallille edes takaisin vaan pysyvät paikoillaan? Vitsi, Vitsi, mutta toi homma toimii ihan hyvin näinkin!

Artsi liittyi aamulla huoltoon Kaarlen kaveriksi, joten sekin miehistö oli valmiina. Kilpailu starttasi tämän kuuluisan liikenneaseman pihalta klo 12.36, Putin pääsi matkaan numerolla 11. Erikoiskoe ¼ oli ehdottomasti kisan kivoin. Erittäin kovapohjainen isohko metsäautotie jossa mutkaa riitti. Mikä sitten lienee mutta tämä EK oli tiimimme tuloksen kannalta aivan nappi pätkä ekalla kierroksella; nuottiluokkien yleiskilpailun seitsemäs ja oman luokan toinen 2,4 s erolla Leponiemen Escortiin. Siitä se alamäki sitten alkoikin. kakkosella tuli ”pataan” kärkeen verrattuna jo yli 15 s ja luokkasijoitus tippui neljänneksi.

Rengasvalinta oli taatusti ainoa ja oikea näihin keleihin niin lämpötilan kuin tien pinnan suhteen. Tiedossa kun oli että ilman lämpötila ei tule nousemaan päivälläkään yli kolmen asteen, niin alle valittiin uudet kitkarenkaat! Kakkos- ja kolmos EK tienpinta oli lähinnä routainen, savinen ja meno näin ollen tahmeaa näillä huimilla 120 hevosvoimalla. Monet kritisoivat rengasvalintaamme, mutta olemme ennenkin tehneet näin ja teemme jatkossakin tarvittaessa. Pito kitkarenkaassa on aivan infernaalinen välittömästi ja kestää hienosti koko kisan läpi, renkaat ovat kuin uudet!

Kuva: Eero Auvinen

Lopputuloksena tuli luokan neljäs tila ja koko HRT-nuottisarjassa kahdeksas. Spekulaatiota harrastetaan sen verran että JOS Ähtäristä olisi tullut se kuuluisa saavuttamaton luokkavoitto ja JOS täällä olisi tullut toinen sija niin pronssia olisi tullut. Hei! tää on rallia ja pisteet lasketaanmaalissa!

Hauskinta on se että loppupisteissä Petteri on kuljettajien sijalla
kahdeksan ja Tommy karttureiden sijalla kuusi!

Kaikesta huolimatta kaudesta jäi hyvä maku ja mikään ei ole
sen hienompaa kun aina välillä vähän ”kurittaa tehokkaampia” kanssakilpailijoita.


Tässä kohtaa iso kiitos yhteistyökumppaneille, jotka osaltanne mahdollistitte
sarjan läpiviemisen. Iso kiitos kuuluu myös huollolle, jossa Kaarle on tehnyt lukemattomat
tunnit Putinin ylläpitoon päästäkseen myös itse kisamaan. Kiitos myös muille
huollossa touhunneille; Anssi, Artsi, Pete, Stefi, Tomi, Iiro, Outi, Belinda ja
moni muu, joka on ollut myös tallilla rakentamassa ja auttamassa!

Nyt vedetään happea jokunen viikko ja sitten aletaan
kattelemaan mitä seuraavaksi. Putinia tullaan päivittämään jarrujen osalta ja
asentamaan turbo paremman tehon takaamiseksi?

Tiedotus kiittää kaudesta 2021

Mad Croc Historic rally 11.8.2021

Urjalan HRT-osakilpailu no 4 (Petteri + Tommy) ja Tammisaaren rallisprint (Kaarle + Henri)

Moi, kuukausi taas vierähti, että tiedotus pääsee ”ääneen” HRT-sarjan neljäs osakilpailu ajettiin viikonloppuna Akaan ja Urjalan maisemissa.

Perjantain nuotituksessa Petteri ja Tommy olivat varsin hyvillä mielin siitä, että pitkästä aikaa mukana oli pientä, teknistä ja hyväkuntoista tietä. Erikoiskokeet kolme, viisi ja kuusi olivat todella hienoja esimerkkejä tällaisista. Tosin erikoiskoe 1 oli sitten taas sitä mitä tuskin kukaan kaipaa, aivan älyttömän nopeata ja isoa tietä, missä vain voima / vauhti ratkaisee. Mutta, reitti on kaikille sama.

Toijalan lauantai valkeni tihkusateisena ja aamu aloitettiin katsastuksella, jossa piti olla jo ajovarusteet päällä, kypärää ja Hans:ia lukuunottamatta. Kilpailija ohjeessa kerrottiin, että auto no 1 lähtisi reitille klo 11.00, mutta sitten selvisikin että se eka auto olisi tasanopeuskilpa-auto numerolla 400 jotain! Joten pojat pääsivät vihdoin reitille numerolla 15 n. klo 12:04 aikoihin.

Se ensimmäinen erikoiskoe kertoi juuri sen asian mitä arveltiin ja pohja-ajasta jäätiin kahdellatoista kilometrillä 11.6 sekuntia ja se oikeutti kolmanteen tilaan Leponiemen Escortin ja Raittilan Toyotan jälkeen. Valitettavasti luokan ennakkosuosikki, Juha Laaksonen, joutui jättämän leikin kesken tämän ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen. Joten tilanne ykkösen jälkeen oli se, että autokuntamme oli luokan kolmantena yhden kymmenyksen päässä Raittilan Corolla GT:stä.

Kuva: Matti Hannula

Erikoiskoe kaksi oli jo sitten huomattavasti teknisempi ja hitaampi kuin ykkösen ”lentokenttä” Heti erikoiskokeen startissa irtosi pakoputki liitoksestaan ja moottorin vääntö oli tipotiessään. Siitä sisuuntuneena Petteri alkoi ajaa ”v.t..us” päissään vähän ronskimmin kuin nuotissa luki ja se toikin ihan mukavan EK-tuloksen. Leponimen Escortin pohjista jäätiin 2,8 sekuntia ja vastaavasti Raittila Corollalla jäi saman verran ja autokuntamme nousi luokan toiselle sijalle.

Kuva: Osmo Ek

Onneksi kakkos erikoiskokeen jälkeen oli huoltomahdollisuus ja huolto sai pakoputken takaisin kiinni. Lisäksi saimme viestiä aikaisemmilta erikoiskokeilta että vasemmalle kääntyvissä mutkissa bensa roiskuu ulos korkin kohdalta. Korkin tiiviste oli lähtenyt omille teilleen, joten kahden erikoiskokeen jälkeen 38 litran tankkiin meni 35 litraa tavaraa! Pakoputki kunnossa, tankin korkin modaus ok ja sitten vielä selvisi miksi ”Putin” pariin otteeseen prötäsi pätkällä, virranjakajan kannen toinen kiinnitysruuvi oli päättänyt poistua paikaltaan!

Olisiko tässä taas yhteen kisaan riittävästi? Ei tietty, olihan myös pakoputkeen osuneen tiltin lisäksi tankin suojalevy ottanut osumaa ja kääntynyt pakoputken ympärille, ei palanut auto, ei. Nooh, huolto, Kaarle ja Artsi parsi nämä pikkujutut kuntoon vartissa ja matka jatkui erikoiskokeelle kolme.

Ajosuunnitelma oli selvä, tällä kolmos erikoiskokeella pojat koittaisivat tehdä lisää eroa Raittilan GT Corollaan ja vahvistaa luokan toista sijaa. Mutta, mutta…

Kolmas erikoiskoe lähti menemään hienosti, yritys ja vauhti oli kohdallaan jopa niin hyvin, että oli muutamia tilanteita. Pätkän puolessavälissä talonpihassa olevan ”oikea ERI- kirraa lopussa” paikassa oli jo tie käydä ahtaaksi. Pojat sen selvittivät, mutta numerolla 5 ajanut Raittila oli ”parkkeerannut” Corollan ojan ”väärälle puollelle”.

Petteri oli sen sivusilmällä huomannut ja päätti että vauhtia ei lasketa koska jos keskittyminen herpaantuu niin yleensä ”puska soi” Ei soinut puska, vaan katkesi jarruletku, ja tietty täydestä vauhdista jarruttaessa! Vajaa kolme kilometriä ennen ek:n maalia jarrutuksessa poljin ”klonks” pohjaan ja ei jarruja, aina kuskille niin herättävä kokemus… Ei muuta kuin pihatien risteykseen auto parkkiin ja hetken tutkintaa mitä tehdään, kisahan oli jo tietty pilalla. Kuskit totesivat että pätkän maaliin ei ollut kuin 2.7 km, joten päättivät lähteä ajamaan sieltä pois. Eivät lähteneet, akku tyhjä, auto ei käynnisty! Ei muuta, kun herrat lähtivät ”katsomoon” ja odottamaan että huolto pääsee paikalle trailerin kanssa kun erikoiskokeen sulku päättyy.

Tässä välissä iso kiitos Arto Björklundille ja Ullalle pe – la majoituksesta, aina mukava turista ja olla ajamatta edestakaisin ja tietty Artsille huoltohommista!

Ei tämä tähän pääty!!!

Sunnuntaina olisi Kaarlen ja Henrin tarkoitus ajaa Tammisaaren Hamu sprintti. Kun ”Putinia” tuotiin pois, niin alettiin pähkäilemään, että onko kotitallilla riittävästi teräspunosletkua ja helmiä, jotta saataisiin korjattua oikean etupyörän jarruletku, joka muuten oli mennyt puhki, kun oli päässyt jostain tuntemattomasta syystä siirtymään niin että alahihnapyörä oli sen hinkannut.

Ei mitään, Kaarle lähti Ketunpesää kohti ja Petteri soitti puhelun Jari Björkille (=Björk Motorsport) ja kysyi että onnistuuko mitenkään saada pari metriä punosletkua ja muutama helmi. Ja onnistuihan se! Meidän tiimi on ostanut Björk Motorsportilta aika moneen autoon kaikki varusteet ja parempaa paikkaa ei ole!

Kiitos taasen hyvästä palvelusta! Petteri ajeli hakemaan letkun ja helmet. Kaarle oli jo Ketunpesässä ja Putin oli pesty ja tallissa. Tunti touhua ja jarrut ok! No arvatkaa unohtuiko se latauksen tarkistaminen, no juu!

Sunnuntai aamuna 6.30 ”Foxholesta” lähtö kohti sateista Tammisaaren

Prästkullan sprint kisaa. Kaarle oli ilmoittaunut hisse alle 1650 ccm luokkaan
ja Henri aloittelijat, alle viisi kisaa ajaneet luokkaan. Henrillä siis
ensimmäinen ”virallinen” kilpailu edessään, kartturina ”tuore” vaimonsa,
Belinda!

Kisapaikalla sitten muistettiin tarkistaa yleismittarilla että eihän se ”Putinin” laturi mitään lataa! Latauskaapelit käyttöön ja ”Transponderista” virtaa akkuun. Jännityksellä odotettiin että kestääkö ajaa pelkän akun varassa 2 x 2 kierrosta.

Kaarle starttasi kisaan ensimmäisenä ekalle kierrokselle numerolla 2.

Putin hyytyi lähtöjonoon virran puutteen takia ja ajateltiin että tää päivä oli tässä. Mitä tapahtuu, lähtöönjärjestäjä antaa pojille omasta Peueotistaan akun jotta kundit pääsee ajamaan!!!!

Sillä akulla ajettiin neljä vetoa ja ladattiin joka tauolla ja kuskinvaihdon yhteydessä kaapeleilla Putinia.



Hei! ei jäänyt kisa ajamatta! Tuloksena ”vammaisella” autolla Kaarle luokkansa
toinen ja Henri ekassa kisassaan tulokasluokan voitto!

Veljesten välille jäi muutaman sekunnin ero ja ehkä oli hyvä että se toinenkin akku hyytyi ennen
kolmatta vetoa, olisi saattanut olla uuden korin tekoa tiedossa…

Sellainen viikonloppu, olisi se voinut paremminkin mennä. Petterin ja Tommyn pistetili ei karttunut kuin neljällä osallistumispisteellä, mutta pinaalisijoille ei taida olla enää tällä kaudella asiaa.

Nyt täytyy vähän raapia päätä niinkuin Mico kuvassa tekee!

Vetomiehiinkin on ilmoittautuminen sisällä, mutta taidetaan käyttää ne rahat auton kunnostamiseen.

Viimeiseen HRT-osakilpailuun 23.10 osallistuminenkin on mietinnässä. Katsellaan rauhassa mitä tapahtuu ja tehdään sitten päätöksiä jatko-ohjelmasta kun siltä tuntuu.

In-Car kuvaa varmaan kohta löytyy YouTubesta!

Tiedotus toivottaa hyvää syksyn jatkoa!

Lahti Historic EM + Top Building HRT osakilpailu 11-14.8.2021

Kauden kolmas HRT-sarjan osakilpailu ajettiin viikonloppuna Lahden ympäristössä. Kilpailu oli myös rallin Historic EM- sarjan osakilpailu.

Itse EM-sarjan osakilpailuun ilmoittautui vajaat 40 autokuntaa, osallistujien vähyys selittyy tietty edelleen vallitsevan pandemian vuoksi ja montaa ulkomaalaista autokuntaa ei viivalla nähty.

EM osakilpailun perässä ajettiin omana kilpailunaan Top Building ralli, joka oli HRT-sarjan kolmas osakilpailu. Nuotitus mahdollisuus olisi ollut jo keskiviikkona, mutta kun töissäkin pitää käydä, niin Tommy ja Petteri päättivät jättää koko nuotitus session torstaille. Se tiesi sitä, että kuuden erikoiskokeen nuotittaminen ottaa varmasti aikaa, kun perjantain lenkin erikoiskokeet olivat Sysmän ympäristössä ja lauantain taasen Lammin maisemissa. Mökkimajoitus oli varattu keskiviikko iltapäivästä eteenpäin ja Petteri saapui paikalle yhdistelmän kanssa iltapäivällä ja kävi lunastamassa kilpailumateriaalin ja transponderin jotta torstai aamulla pääsisivät suoraan reitille. Tommy ja Anssi saapuivat mökille seuraavina ja Anssin Golf valjastettiin nuottiautoksi. Porukkaan vielä liittyi illan mittaan Petteri Salmela ja Henri Koskenala. Sillä porukalla sitten taxilla satamaan syömään ja lähtötuulia haistelemaan.

Nuotitusaikaa torstaina oli 7:00 - 16:00 ja kun pojat olivat erikoiskokeet saaneet ”paperille” niin kello oli torstai iltapäivällä 15:50!

Pari viiden minuutin kahvitaukoa päivän aikana ehtivät pitämään, joten turhaa sitä keskiviikkona olisi tullut tuota 659 km settiä tekemään, kun se kerran hoitui helposti torstaina!

Perjantai päivä alkoi katsastuksella, joka sekin oli aika hidasta puuhaa ja toista tuntia notkuttiin paikan päällä. Katsastuksestasiirryttiin suoraan Lahden Vesijärven satamaan, josta startti tapahtui ennen puoltapäivää.

Ensimmäinen legi suuntautui kauniin Pulkkilanharjun kautta Sysmän suunnalle ja ensimmäiselle siirtymällekin kertyi matkaa yli 60km, mutta varmaan ovat ulkomaalaiset kuskit olleet haltioissaan hienoista Päijänteen maisemista!


Itse kisassa meidän tavoitteemme olivat tasainen ajo ja katsoa minkälaisen luokkasijoituksen / sarjapisteet sillä voisi saavuttaa. Luokkaamme oli ilmoittautunut viisi autokuntaa ja siitä
porukasta oli jo sen verran kokemusta, että meidän kalustollamme ei Arto Uusi-Rannan
GT Corollaa ja todella kovaa ajavaa Escort kuljettajaa Antti Leponiemeä vastaan
ole ajamalla mitään saumaa, siitä pitää jo molempien autojen suorituskyky
huolen! Oikeastaan kisassa ei ollut mitään draamaa eikä ihmeellistä kumpanakaan
päivänä!

Arto Uusi-Rannan Corollan keskeytys luokan johdosta päivän viimeisellä erikoiskokeella (EK6) nosti meidät iltapäivällä luokan kakkospaikalle. Matkaa eteenpäin Leponiemeen n. kaksi minuuttia ja taakse Avenger kuljettaja Wilkmaniin yli kaksi minuuttia.

Ei siis käytännössä ei enää mihinkään kiire. Pitkät siirtymät ja väljä aikataulu piti siitä huolen että perjantai venyi reilusti yli yhdeksään illalle ja kun ”Putin” oli saatu ”Parc Ferme” halliin yöpuulle lähti koko Tiimi iltapalalle paikalliseen baariin, siellä olisi muuten ollut tarjolla muutakin kuin vatsantäytettä…

Illalla vielä ihmeteltiin lauantai aamun lähtöaikaa ja kun Sportity sovellus antoi välillä mitä milloinkin aikoja, niin todettiin että kannattaa olla ajoissa kyttäämässä ”parc ferme” parkkihallin kulmalla.

Jos perjantai oli lähes helteinen päivä niin lauantai valkeni sateisena. Meidän autokuntamme kohdalle sadekuurot osui lähes kaikki siirtymille, mutta silti ensimmäisellä kierroksella oli paikka paikoin todella liukasta. Koko lauantai meni lähinnä tilannetta tarkkaillessa ja pojat sovittelivat vauhtia niin että takaa ei kukaan pääse lähelle, eteenpäinhän

alkoi olla jo neljä minuuttia. Kuten perjantaina, lauantainakin ajettiin kolme
EK:ta kahteen kertaan. Mainittakoon vielä että Stefi liittyi huoltoporukkaan
aamutuimaan ja yllätti meidät mökistä aamupalalta.


Toisella lenkillä aloitettiin täydellinen toisen sijan
varmistelu ja kovaa ajaminen muuttui kivien kyttäämiseksi, ajoivathan SM-sarjan kuskit samoja pätkiä, oikomiset ja tien kuluminen nostivat todella paljon kiviä esille. Ek 12 maalissa fiilikset olivat korkealla ja luokan toinen sija saavutettu! Vielä jälleen pitkä, lähes 60 km, siirtymä maaliin Vesijärven
satamaan ja pinaalit käteen. Hieno oli kyllä maalipaikalla tunnelma!

146,06 erikoiskoe kilometriä ilman mitään erikoisempaa
vaivaa. Kerran kiristettiin pakoputken liitosta ja pari kertaa putsailtiin
takavanteita. ”Luotettavaa Lada laatua” Käytännössä aika ”tylsä kisa”, mutta
kerrankin näin. Katsellaan miltä sarjan pistetaulukko näyttää kun se päivittyy.

Iso kiitos tästäkin kilpailusta kuuluu tietenkin yhteistyökumppaneille, jotka mahdollistavat sarjan kiertämisen, huoltoporukalle, joka pyyteettömästi touhuaa auton hyvinvoinnin eteen.

Kiitos kaikille jälleen kerran!




Seuraava koitos olisi Urjalan osakilpailu 11.9. mutta Kaarlen ja Henrin suunnitelmissa lienee Hamu:n Tammisaaren kisa 4.9. Liekö Putin kunnossa seuraavalle viikonlopulle :)

Juuri tulleen tiedon mukaan sarjan viimeinen osakilpailu 9.10 ajettava Rantaralli on peruttu,

HRCF tutkii mahdollista korvaavaa kilpailua.

Palaamme aiheeseen!

Habittaako ralli 31.7.2021, Hamu Ry

1.8.2021 Habittaako ralli, Tikkakoski 31.7.21

Auto Glym ralli jäi Kaarlelta ja Henriltä väliin, kun oli pikkasen logistiikka ongelmia saada tarvittavia varaosia Putiniin. Korpilahden luultu ”kansipahvin” palaminen osoittautui kuitenkin löystyneeksi imusarjaksi, jonka kautta sitten vettä pääsi koneeseen. Kuitenkin varoiksi laitettiin uusi laadukas Venäläisvalmisteinen metallinen kilpakansitiiviste, uudet kansipultit ja tietty uusi imu/pakosarjan tiiviste, osathan maksoivat huikeat n. 45 € yhteensä, työt toki aika paljon enemmän. Taas päästiin siis pelkällä säikähdyksellä ja jo toisen kerran jos olisi ollut ruiskumoottori niin oltaisiin varmaan aloittamassa kolmatta moottoria ensimmäiselle kaudelle.

Pojat sitten siirsivät katseen kohti seuraavaa kilpailua, Tikkakoskella ajettavaan Habittaako ralliin. Kisaan herrat starttasivat Ketunpesästä (Foxhole) lauantai aamulla 04:30 ja ottivat vielä lisää miehistöä mukaan Mäntsälän Shelliltä, josta matka jatkui kilpailukeskukseen aamupalan jälkeen.

Tällä kertaa kisassa oli aika vähän historic autoja (10) ja luokassa alle 1650 cc pojat olivat ainoa osallistujapari, toki lähtönumerolla yksi! Paikan päällä ”leiri” pystyyn ja ilmoittautumaan, tällä kertaa ihan papereiden kanssa kilpailutoimistoon. Katsastus oli n 15 minuuttia ennen omaa lähtöaikaa, joten ajokamat päällä sinne ja hyväksytyn suorituksen jälkeen suoraan lähtöviivalle.

Tässäkin Hamu:n kisassa oli jälleen järkevä aikataulu, kun ajatellaan että lähdöstä maaliin n. neljä tuntia ja saa ajaa kilpurin trailerille ja lähteä kotimatkalle.

Kaarlella oli kuulemma tosissaan perhosia vatsassa ja EK ykkösellä meni aluksi muutama mutka tajuta, että kisa alkoi jo!

Kahden EK:n jälkeen huoltoon ja aiheena jotain vetelyä suorilla. Petteri oli Arto Björklundin 60-v synttäreillä samaan aikaan ja hoiti ”Tallipäällikön” tehtäviä etänä puhelimitse. Olihan siellä vähän reaktiotankoa ja hammastangon lukkomutteria löysällä. Toki se mutteri jäi kyllä kiristämättä siinä tohinassa.

Auto pelitti hienosti ja uusi Bigem-alusta sai sillä nyt ensimmäistä kertaa ajavilta ylistystä. Vielä kaksi EK:ta ja maali koitti. Jonkin verran ohjelmaakin oli matkalle osunut, mutta niistä selvittiin kunnialla.

Puhdas ja ehjä suoritus toi luonnollisesti luokkavoiton, sekä kaikissa hisse autoissa sijoituksen 6/10. Ja nyt sitten tuli ensimmäiset pinaalit koristamaan kirjahyllyä Tästä on hyvä jatkaa.

Kiitos huollolle ja kisan järjestäjille!

Kisan in-car videot löydät täältä: https://www.youtube.com/channel/UC_fhECjjMdWaSfUUKZ9SXfg

Petteri teki sopimuksen seuraavan kisan, Lahti EM, kilpailujohtajan kanssa, että vaikka ilmoittautuminen oli jo sisällä ja se päättyi perjantaina 30.7 niin sovittiin että maksellaan vasta sunnuntaina 1.8 kun nähdään että Tikkakoskelta kotiin palaa ehjä auto ja näinhän siinä hienosti kävi.

Siitäpä sitten seuraavaan tapahtumaan aasinsilta, eli Petterin ja Tommyn seuraava kisa on sitten HRT-sarjan kolmas osakilpailu, EM Historic rallin yhteydessä ajettava Top Building ralli Kisahan ajetaan 12-14.8, torstaina nuotti ja kisa pe-la.

Palaamme taas asiaan tuon tapahtuman jälkeen!

HRT-Sarjan toinen osakilpailu, Korpilahden kesäralli 12.6.2021

Moi, pistetili avattu, tiukille meni maaliinpääsy ja remppaa tiedossa.

Siinähän se lyhykäisyydessään mitä Korpilahdella eilen tapahtui, mutta otetaanpa hieman tarkemmin alusta.


Perjantaina töiden jälkeen tiimi suuntasi kohti Korpilahtea ja majoitus oli hommattu Riihivuoren lomakeskuksesta, jossa ihan kelpo kuuden hengen mökki odotti meitä. Onneksi juuri tässä mökissä oli Daikin ilmalämpöpumppu ja saimme möksän jäähdytettyä illan mittaan tolkun lukemiin, jotta nukkumisestakin tuli jotain.

Ilta sujui saunoen ja potkupalloa katsoen.

Aamulla kuskit lähtivät reitille kahdeksan aikoihin ja edessä oli neljä erikoiskoetta piirrettävänä paperille. Käytännössä kaikkien erikoiskokeiden osia on käytetty Suurajoissa jonain vuosina ja tämän kilpailun ek:t olivat hieno sekoitus uutta ja vanhaa ”Jyskälän” materiaalia, vai mitä sanotte mm. nimistä Moksi, Vellipohja, jne?

Reitti oli paketissa puolenpäivän aikoihin ja nuotituksen aikana huoltoporukka; Anssi, Kaarle, Outi ja Taisto olivat siirtyneet huoltoalueelle ja laittaneet systeemit kuntoon. Katsastuksesta siirryttiin suoraan Korpilahden satamaan odottelemaan lähtöä, on muuten nätti paikka.

Kisan ensimmäinen ek oli ”vain” n. 3,9 kilometrinen verryyttely, mutta kyllä sielläkin sai rattia käännellä. 500m ennen maalia ”Putin” päätti alkaa käydä kolmella sylinterillä kun oli nelosvaihde sisällä ja kierroksia pikkasen alle 8000 rpm. Petterin ensimmäinen reaktio oli, että nyt meni kone rikki. Pysähdys EK:n maaliin ja aikakorttiin lukemat. Heti EK:n ulostulon jälkeen ”Putin” tiensivuun ja Tommy meni katsomaan tilanteen pellin alla. Helpotus oli suuri kun ”vika” oli jakajankannesta irronnut sytytysjohto. Matka jatkui EK kakkosen lähtöä kohti helpottunein mielin. Kuskit kuitenkin päättivät, että ennen EK:n kaksi alkua laitetaan nippusiteet jokaiseen sytytysjohtoon virranjakajan kannen päässä, jotta samaa murhetta ei enää tulisi. Kakkosen alku olikin sopivasti myöhässä noin 20 minuuttia ja Tommy laitteli nipparit paikalleen. Kannattaa muuten olla hanskalokerossa nipparia, rautalankaa, jeesusteippiä, Leatherman ja sun muuta pikku ”ensiaputarviketta” kun näitä ”technical issues” aina välillä sattuu!

Erikoiskoe 2 oli kisan pisin, 25 km yhdistelmä metsäauto- ja isoa hiekkatietä pariinkiin eri otteeseen. Pojilla ajo sujui, mutta jälkimmäisellä ison tien osuudella Petteri valitteli kypäräpuhelimeen että ei oikein ”Putin” jaksa mennä, tuntui että edes 135 kmh saavuttamiseen tarvittiin piiiiitkä suora ja auto ei tuntunut yhtä virkeältä kuin ensimmäisellä erikoiskokeella.

Kuva: Jari Kohonen

Kakkos EK:n jälkeen oli n. tunnin huoltotauko. Tauolle saavuttaessa huomattiin heti se että ”Putin” oli alkanut menettää jäähdytysnestettä ja paisuntasailiöön kaadettiin toista litraa nestettä ennen kuin normaali määrä saavutettiin.

Huoltohemmot irroittivat pohjapanssarin ja ryömivät auton alle tutkimaan asiaa ja todettiin että sylinterilohkon takaosa on märkä.

Diagnoosi: kannentiiviste lienee antautumassa. Hyvä puoli oli se, että kannentiivisteenä ei ollut mikään vakioversio vaan aito ”made in Russia” metallinen kilpatiiviste. Vakiotiivisteellä olisimme pakanneet kamat ja lähteneet kotiin. Mainittakoon se että autokuntamme oli tässä kohtaa tukevasti luokkansa kolmantena. Petteri kyllä mietti, että kannattaako ottaa riskiä ja jatkaa, mutta kun alla oli jo Ähtäristä ”nollakisa” niin pisteet houkuttivat. Toki toiselle lenkille ei ollut enää vauhdillisesti mitään odotuksia, mutta josko se ”Putin” tulisi läpi?

Kolmas EK meni ajollisesti oikeinkin mukavasti ja ihme kyllä sijoitus piti. Tämä kolmonen oli ehdoton poikien suosikki, vaikka kakkonen oli 25 km pitkä niin tällä kolmosella, 13,1 km, hiki virtasi huomattavasti enemmän, koska EK on suurimmaksi osaksi kapea, mutta silti todella nopeata tietä. Pätkällä oli jo Petterin pakko alkaa seurata moottorin lämpöjä ja koko ajan ne jatkoivat

nousuaan. EK kolmosen ja nelosen välinen siirtymä oli ajallisesti aika tiukka
joten pojat eivät ehtineet tarkastamaan nesteitä, joten jännäxi menee, kuis
käy?

Viimeisellä EK:lla ”Putin” ei kulkenut enää yhtään mihinkään ja lämmöt kohosivat entisestään.


Petteri alkoi ajamaan pintakaasulla ja koittaa vain varmistaa maaliin pääsy. EK:n maalissa lämpömittari oli jo lähes punaisella ja onneksi pojat pääsivät nopeasti maali AT:lta eteenpäin. Petteri ajeli hissukseen pari kilometriä jäähdyttääkseen moottoria ja pysäytti auton sopivan talon sisäänajotielle jotta voitaisiin katsoa nestetilanne. Moottorin sammutettua alkoi aikamoinen höyry tulla konehuoneesta vaikka pelti oli vielä kiinni. Varovasti pelti auki ja paisuntasäiliön korkkia hissukseen löystämään. Ei kauheasti pulputtanut, kun ei ollut nestettä! Ensin kaadettiin jäähdytysjärjestelmään kaikki vichyt mitä autosta löytyi, mutta tuo n. puolitoista litraa ei tuottanut vielä toivottua täyttymistä. Tommy juoksi maatalon ovelle koputtamaan, mutta ”nobody home”. Onneksi oli juuri alkanut satamaan kunnolla ja maatilan piharakennuksen rännistä saimme pari litraa lisää jotta uskalsimme koittaa jatkaa matkaa maaliin Korpilahden satamaan.

Kestihän ”Putinin” perkele maaliin asti vaikka kyllä katselijat vähän ihmetteli meidän ”savukonetta” maalialueella. Kiitos vielä kaikille kanssakilpailijoille, jotka huomasitte tilanteemme ja päästitte meidät ohi numeromme mukaiseen paikkaan! Kun maalikaaren alta oli ajettu, niin helpottihan se, että oli oikeasti päästy maaliin! ”Putin” kesti vielä pari kilometriä Korpilahden Nesteen pihaan, jossa suoraan lennosta kärryn päälle!

Ja lopuksi vielä yksi luokkamme autokunta keskeytti edeltämme ja yllätys yllätys, olimme luokkamme toinen!

Olihan reissu! Ei siis yhtään erkoiskoetta ilman jotain ongelmaa. Mutta, palkinnot jaetaan vasta maalissa ja se on aina hyvä muistaa vaikka kuinka ”pahalta” tuntuukin niin kannattaa koittaa loppuun asti!

Näin lopuksi voisi vielä vähän spekuloida, JOS olisimme saaneet Ähtäristä helpot voittopisteet ja nyt nämä kakkostilan pisteet, niin jösses tilannehan olisi hieno! No onneksi on kolme osakilpailua jäljellä ja kaikki on vielä mahdollista.

Rampa ”Putin” lähtee heti alkuviikosta moottorin rakentaneen Uudenkaupungin Moottorityön Ari Saarisen hoteisiin ja katsotaan sitten löytyykö jotain syytä tuohon tapahtuneeseen ja tietty saadaan taas peli kuntoon.

Kiitos jälleen huollolle, kanssakilpailijoille, kilpailun järjestäjille ja ennen kaikkea kaikille yhteistyökumppaneille!!!

Seuraavaksi lienee vuorossa nuorempien Koskenalojen kisa Auto Glym rallissa 3.7. Petterillä ja Tommyllä lienee seuraava koitos Lahden EM-Historic kisassa kansallisella puolella, kisahan on myös HRT-sarjan osakilpailu.

Tiedotus palaa asiaan, kunhan seuraavat aktiviteetit alkavat selvitä, hyvää kesän jatkoa kaikille!

Rengasturku ralli 15.5.2021

Moi, kesäkausi on avattu Rengasturku rallilla. Viikkoa aiemmin olimme kokeilemassa ”Putinia” Saukkolan EK:lla, mutta kostea keli veti pätkän spooreille jo ensimmäisen puolentunnin aikana ja vedot jäi alle kymmeneen kertaan. Auto toimi nyt moottorin osalta kuten kuuluu, mutta uuden Bigemin alustan osalta ei vielä oikein muuta uutta tullut kuin että auto eteni kuin juna pehmeällä tiellä. Testissä ajoimme kovan seoksen Yokohamalla, mutta sekin piti kiitettävästi, emmehän halunneet kuluttaa uusia vastaavia soft versioita täällä. Tunnetusti Saukkolan EK:n ollessa märkä, pesuhommia piisaasi toviksi kotiin saavuttua. Viikolla vielä muutamia pikkujuttuja autoon, kuten vanneputsarit, laturin vaihto epäilyksien hälventämiseksi ja lista muita pikkujuttuja.

Rengasturku rallin osalta oli jo tiedossa etukäteen, että reitti tulee olemaan hieno ja vaativa. Lauantaina herätyskello soi kukonlaulun aikaan ja Kilpailukeskuksessa, Teboil Kivihovi, oltiin jo seitsemältä kuittaamassa kilpailumateriaalia. Aamukaffet ja sämpylät nautittuaan Petteri ja Tommy lähtivät piirtämään pätkiä paperille. Reitti koostui neljästä erikoiskokeesta, joita on ajettu useastikin erilaisissa muodoissa, mutta se oli selvää että saa nuottia tulla ja rattia veivata, sen verran haastavat pätkät olivat kyseessä. Pieni kuitti järjestäjille menee aika monestakin asiasta jossa ei oltu sillä puolen ajan tasalla, mutta ehkä parempi antaa niistä palaute suoraan kisajärjestäjälle kuin täällä niillä repostella.

Nuotti saatiin hyvissä ajoin paperille ja tarkastettua, pojat ajoivat perinteisesti EK:t kahteen kertaan, mutta Aijalassa, EK 3, jäi muutama kohta vielä tarkastuksen jälkeen vaivaamaan ja kun aikaa oli yllin kyllin niin kävivät siellä vielä kolmannenkin kerran ja yksi aika tärkeä korjaus nuottiin tulikin!

Seuraavana vuorossa olikin katsastus, jossa pitkästä aikaa nähtiin ”herra” joka liivin päälleen saatuaan oli muuttunut jumalaksi. Tosin emme
olleet myöskään ennen nähneet, kun hänen kolleegansa ”kävelivät hänen ylitseen”.
Kysymys oli siitä, että työnsimme automme katsastukseen sivusta emmekä olleet
tulleet oikeasta suunnasta! Katsastuksen jälkeen koko homma siirtyi 20 km
päähän Kiskoon, jossa oli huoltoalue ja startti, jäi vähän mietityttämään koko Teboil Kivihovin funktio kisassa, kaikki toiminnot kun olisivat voineet olla Kiskossa.

Huoltoalueella ”leirin pystytys” ja parin tunnin odottelu starttiin, perus tsekit ja kaikki ok. Mainittakoon tässä kohtaa että Kaarlen kanssa huollossa oli Tomi Korpi, joka oli viimeksi ollut huoltohommissa yli 20 vuotta sitten!

Itse kisaan ei ollut mitään tulostavoitetta, vaan saada kilsoja alle uudella toimivalla autolla, jossa uusi Bigemin alusta ja uudet Yokohaman soft renkaat, kuski toki oli vanha…

Tässä linkki EK3 sisäkuvaukseen: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.y...


Itse kilpailusta jäi oikeastaan mieleen se, että miten auto voi muuttua niin totaalisesti kun kaikki loksahtaa paikalleen. Kahden EK:n jälkeen Petteri oli into piukassa kun peli kulkee hienosti, alusta ja rengas toimii niin että ”kuskivanhuksella” loppuu kantti painaa niin kovaa kun voisi!

Reitti oli todella upea ja haastava, 1,2 ja 4 ek olivat todella kimurantteja. Kakkosen maalissa Tommy totesi että ei noussut katse nuottivihosta montaakaan kertaa, sen verran oli luettavaa.

Kolmonen, perinteinen Aijala, oli taasen ainoa iso ja jouheva tie ilman risteyksiä. Kakkos EK:n jälkeen oli huoltoaikaa n. puolituntia ja isoimmat ongelmat oli kuskinoven ikkunan kahvan takaisin laittaminen ja muuten yleistä tarkistelua. Tuli muuten kotiseuran, EMSC, EK:lla (2) lähdössä EK-päälliköltä Raicccu Leppäseltä komennus laittaa raollaan ollut ikkuna kiinni, johon Petteri totesi että ei ole enää veiviä! ”Kaiken maailman selityksiä, hyvää matkaa”, oli EK-päällikön vastaus. Totesi vielä perään että onko joku vanhainkoti jättänyt takaoven auki kun kaikki vanhukset ovat täällä ajamassa!

Aijalan (EK 3) ja Tieksmäen (EK 4) välissä oli vielä huollossakäynti- ja tankkausmahdollisuus. Neljännen EK:n jälkeen todettiin että kisa on sujunut ilman mitään murheita ja auto kokonaisuutena toimii loistavasti. Tuloksena oli luokan neljäs sija, jota Petteri piti ihan kelvollisena vähäiseen ajamiseen nähden. Luokassahan olivat kaikki Historic autot yhdessä kuutiotilavuudesta ja ikäkaudesta riippumatta. Luokka voitettiin Volvo 240:llä, mutta hienoin suoritus luokan sisällä oli ehdottomasti Mikael Wikstedtin ja Hannu Rokkasen kakkossija 1300 kuutioisella kakkosryhmän Opel Kadett D:llä!

Iso kiitos jälleen huollolle, Tomi ja Kaarle, sekä kaikille yhteistyökumppaneille jotka tämänkin kilpailun mahdollisti!

Tätä kirjoitettaessa ”Putin” on tallissa pestynä ja odottelee läpikäyntiä seuraavaa kisaa varten, joka on HRT-sarjan toinen osakilpailu Korpilahdella 12.6, tiedotus palaa aiheeseen tuon kisan jälkeen, hyvää kevään jatkoa kaikille!

29.4.21 Kesäkausi alkamassa

Moi kaikille, pari kuukautta on vierähtänyt edellisestä tiedotteesta, mutta emme tietty ole olleet passiivisia, vaikka kisoja ei ole ollutkaan! Kuten aiemmassa tiedotteessa kerroimme, niin alusta on nyt sitten kokonaan päivitetty. Bigemin ”kotipesässä” Lahdessa oli tarve saada tällainen Samara tarkkailtavaksi paikan päälle pariksi viikkoa, kun eteläisestä Euroopasta oli tullut uuden jälleenmyyjän kautta tarve Samaran rallialustalle! Mikäs siinä Bigem rakensi luokitustodistuksen mukaisen säädettävän alustan ja ”unohti” sen meidän autoon, upee juttu HEI!

Lisäksi uusi bensatankki saapui Moskovasta jopa alle kahden kuukauden, niin mikäs tässä! Sekin on jo asennettu paikalleen.

Palataanpa vähän ajassa taaksepäin. Tammikuun 15. päivä oltiin ekaa kertaa testaamassa uutta autoa uudella moottorilla. Testipäivä Saukkolan EK:lla sujui hyvin ensimmäiset pari tuntia ja noin kymmenkunta vetoa, kunnes autosta hävisi tyhjäkäynti ja kulku ei ollut niin vilkasta kuin päivän alussa. Emme kaikesta tutkimuksesta huolimatta löytäneet varsinaisesti mitään vikaa ja jatkoimme ajamista, siis koko talvikauden, kolme kisaa ja muutama muu treeni, ei se oikeasti kulkenut niin kuin alussa tuntui.

Eilen oli sitten aika mennä moottorin rakentajan, Ari Saarisen, pakeille kun hän oireiden kuultua sanoi, että tulkaapa tänne, niin katsotaan.

Tuolloin 15.1 n. kymmenen vedon jälkeen Putinin kulku hyytyi ja sillä mentiin talvi. Arvaako joku mikä oli syy? Enpä usko, kun eilenkin meni hetki, että mikähän tässä nyt on. Kaasuttimen kyljessä ollut tyhjäkäyntisuutin oli lentänyt taivaan tuuliin Saukkolassa tuolloin 15.1. Ari huomasi asian hyvinkin nopeasti, mutta mistäs siihen ”reikään” täytettä? Ei Arilla montaa minuuttia kulunut kun sanoi että pitää sitten tehdä sellainen siihen! Tunnin päästä oli kaasuttimen kylkeen ilmestynyt juntturi, jossa oli Solexin vaihdettavissa oleva suutinkärki! Kaasarin hattu kiinni, jaon tarkastus ja veto; alles in ordnung!

Se, miten alkuperäinen tyhjäkäyntisuutin, on häipynyt sieltä kaasarin kyljestä on täysi mysteeri? Koko talvi painettu kaasu pohjassa ja ei kulje, onnexi ei ollut ruiskumoottori, saattaisi olla jo tammikuussa ollut joku kurkkaamassa kyljestä…

Ulkomaille piti lähteä kokemaan asfalttirallin huumaa toukokuun lopulla, mutta pandemia piti huolen että Rallye Tatry jää nyt väliin. Toivottavasti ”keksimme” porukalla syksylle uuden houkutuksen?

Kesäkausi on alkamassa ja nyt eilisen jälkeen on taas
helpompi hengittää kun ”häiriö” selvisi.

Tänään on aloitettu valmistautuminen ja pieni työlista odottaa tallin seinällä ennen ensi viikon

Saukkolan EK:n testejä. Petterillä on ensimmäinen sorakisa Rengasturku rallissa
Salossa, joka ajetaan 15.5. Kaarle ja Henri taitavat ottaa kunnon suupalan jos
lähtevät Turun SM:kisaan lauantaille 29.5 lisäluokkiin, luvassa yhdeksän EK:ta!
Enemmän EK:ta siis kuin Petterillä seuraavissa kahdessa kisassa yhteensä!

Ensi viikolla toivottavasti päästään Saukkolan EK:lle kokeilemaan uutta alustaa ja uusia renkaita, Hannu vähän jo ”lupaili”, jos ei sada nyt viikonlopun aikana.

Iso kiitos kuuluu jo tässä vaiheessa parille uudelle taholle.
Foxhole Racing kiittää uusia yhteistyökumppaneitaan: Bigem Suspension ja Osatuonti.net.

Tiedotus palaa asiaan viimeistään Rengasturku rallin
jälkeen, hyvää kevään jatkoa!

Kontiolahti Ralli 27.2.2021 (Hamu Ry) Kaarle ja Henri

Kaarlen ja Henrin kisa täällä varmistui, kun he saivat sarjaan ilmoittautuneelta kuljettajalta ”peruutuspaikan”, joka takasi myös sen, että lähtönumero olisi jotain muuta kuin jossain 200 luokkaa. He ilmoittautuivat Lada merkkiluokkaan ja pääsivät näin luokan viimeisinä lähtijöinä matkaan jo numerolla 52.

Kisakeskuksena toimi Kaisa Mäkäräisen kotistadion, Kontiolahden ampumahiihtokeskus, jossa oli kaikki toiminnot huoltoa myöden.

Reitti oli todella kompakti ja EK-kilometrejä luvassa n. 44. Lunta oli riittämiin, vaikka jo alkanut ”kevät” pukkasi täälläkin päälle ja oli pieni pelko, että tienpinnat alkaisivat pehmetä, mutta onneksi sen verran pitkään jatkuneet pakkaset pitivät tien pinnat kovana. Lada merkkiluokka kuuluu ennakko tutustuttaviin luokkiin, joten kuljettajakaksikkomme olivat siinä suhteessa altavastaajien asemassa muihin nähden.

Sen ei annettu häiritä, koska kokemusta ja kilometrejä täällä oltiin kartuttamassa.

Kisapäivän sää oli varsin mukava nolla asteinen ja vaihdellen kaikkea auringon, pilvisyyden ja lumikuurojen välillä.

Liikkeelle autokuntamme lähti puolen päivän pintaan, tavoitteenaan ajaa kisa varmasti läpi vauhtia nostaen.

Ensimmäinen lenkki piti sisällään kaksi yli 13 km erikoiskoetta. Joutsan rallispesiaalissa, joka oli ensimmäinen kilpailu, vaivannut jännitys taisi olla tipotiessään ja kisa lähti sujumaan suunnitelmien mukaan. Upeat pohjois-Karjalaiset korkeuseroja sisältäneet tiet eivät jättäneet kylmäksi, vaan kehuja sateli tauolla, niin reitin luonteesta, kuin kunnostakin.

Kakkos EK:lla pojat saivat edellä lähteneen kiinni ja ohituspaikkaa odotellessa aikaa tuhraantui jonkun verran. Kanssakilpailijan vaihdelaatikko oli jumissa, mutta se ei kyllä silti oikeuta olla katsomatta peiliin, kun takaa ajetaan kiinni. Jos on jo oma kisa pilalla, niin pitääkö sitä toisen suoritusta haitata?

Tässä linkki kakkos EK:n tapahtumiiin: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.y...

Tauolla auton tsekkaus, kaikki kunnossa ja matka jatkui vajaan puolen tunnin tauon jälkeen kohti kahta viimeistä erikoiskoetta. Mainittakoon tässä välissä että ”Putin” toimi kuin se kuuluisa ”junan vessa” ja kulki raikkaasti kuten tammikuussa ensimmäisissä testeissä, hyvä niin.

Toisella lenkillä oli myös kaksi erikoiskoetta, joiden yhteispituus oli n. 17 km. Ne sujuivat mallikkaasti ja maaliin tullessa herrat totesivat sijoittuneensa luokan viidennelle tilalle, mikä oli varsin kelpo suoritus.

Kisan aikataulu ansaitsee kehut. Paikan päälle saavuttiin klo 11.00, klo 11.30 suoritettiin katsastus lähtöjonossa ja pikkaisen vaille 12.00 lähdettiin reitille. Kilpuri ajettiin kisan jälkeen traileriin n. 15.20 ja matka takaisin mökkimajoitukseen Kesälahdelle alkoi. Varsin sutjakka aikataulutus, eikö vain?

Tällä kertaa oli käytössä kaksikin In-car kameraa ja mökkimatkalla katsottiin jo kertaalleen kaikki EK-kuvaukset läpi. Oli hienoa huomata että ajo oli vapautunutta. Lähdöt viivalta onnistuivat kaikilla erikoiskokeilla ja ei jääty jauhamaan paikoilleen. Pääsääntöisesti vaihteiden käyttö oli kiitettävää ja pienellä vaihteella vinguttelua ei ollut. Lisäksi mutka ajo oli pyöreätä, jolloin matka joutuu ja ”sisäimu” ei yllätä.

Videoita kyllä katsottiin ja spekuloitiin vielä useasti illan aikana, melkein jopa saunan lauteille asti ��

Kun vielä ”Putin” toimi moitteettomasti, niin tästä on hyvä jatkaa kevättauolle odottamaan sorakauden alkua. Onnistuneen ajon jatkoa ajatellen nyt aletaan teroittamaan jarrutuspaikkoja ja katsotaan sitten seuraavissa kisoissa, kuinka niitä saadaan hiottua ja sitä kautta pätkäaikoja parannettua.

Kiitos teamille kisasta ja ennen kaikkea Laukkasen perheelle viikonlopun Kesälahden mökkimajoituksesta ”täyshoidolla”!

On siis kevättauon aika. ”Putin” kokee täydellisen alustaremontin ja se matkaa jo tulevana keskiviikkona kohti Lahtea, paikan varmaan tiedättekin…

Tiedotus palaa asiaan alustahommista, kun on lisää kerrottavaa, muuten odottelemme seuraavaa Kaarlen ja Henrin kisaa, joka on Hamu Ry:n Harrastesarjan Tammisaaren osakilpailu 8.5. Muutakin kerrottavaa saattaa kisarintamalla tulla, mutta siitä lisää, kun ja jos varmistuu ulkomaille lähtö toukokuun lopulla.

Hyvää kevään jatkoa, toivoo tiedotus!

Mesikämmen ralli 13.2.2021

HRT sarjan 2021 kauden avaus ajettiin Ähtärissä. Torstai iltana kuljettajat saapuivat paikanpäälle perjantai aamuna alkavaa nuotitusta varten. Reitti oli kompakti neljän EK:n nippu, yhteensä n. 54 km pikataivalta ja viimeinen EK peräti 27 kilometriä pituudeltaan. Nuotituksessa huomiota kiinnitti se, että vaikka lunta oli mukavasti, niin penkat olivat pelkkää pakkaslunta ja niihin ei paljoa nojailla kannattaisi. Erikoiskokeista kakkonen ja kolmonen olivat todella kivoja suht pieniä teitä, ykkönen taasen lähes täysiä ajettava metsäautotie ja nelonen näiden yhdistelmä, jossa jopa yli kilometrin suoria. Ei ehkä ihan sellaista mitä hissekisassa varsinkaan kaivataan?

Huoltoherrat Kaarle ja Iiro saapuivat kaluston kanssa Ähtäriin perjantai-iltana ja ohjelmassa ei ollut muuta kuin illallinen täydessä Hotelli Mesikämmenen ravintolassa, joka tietty Coronan takia suljettiin jo klo 22.00, ehkä hyvä niin kun seurattiin menoa ��

Kisa-aamuna huoltojoukkojen vahvuuteen liittyi keski-Suomen vahvistuksemme Anssi, joka ajeli Tikkakoskelta paikalle. Meillähän oli tällä porukalla kaksi autokuntaa hoidettavana kun Tommyn poika Roni toimi kartturina Ilkka Pohjosen Skodassa. Katsastus oli tällä kertaa, ainakin autokuntamme kohdalta, todellinen läpihuutojuttu, tuon tasoisen katsastus tapahtuman voisi viedä läpi aivan hyvin vaikka lähtöjonossa, jolloin saisi vaikka aikataulua taas tiivistettyä ja ainakin nyt pandemian aikaan välttää turhaa sisätiloissa porukalla oleskelua.

Kilpurin, ”Putinin”, kanssa oli edelleen suuri epäilys paristakin asiasta. Bensatankista irtoavaa ruostetta tuli jatkuvasti suodattimeen ja toinen tosiasia oli se, että auto ei todellakaan kulje niin kuin ensimmäisissä Saukkolan EK:n testeissä. Ensimmäisen asian ongelma oli tiedossa mutta uusi tankki tulee, kunhan Moskovan tulli suo. Toiseen asiaan ei oikeastaan ole selitystä vieläkään, mutta moottorin tekijän kanssa käyty keskustelu toi esiin jopa sellaisen mahdollisuuden, että jako olisi pompannut. Se asia on vielä selvittämättä. Tuo kun pitäisi sammuttaa aina kytkimellä vaihde päällä, että ei potkaise takaisin ja niin on nyt käynyt vahingossa muutamia kertoja. Toivottavasti tähän asiaan saadaan selvyys lähipäivinä.

Kisaa ajettiin tasan eka pätkä, vaikka se ei aikojen perusteella siltä näyttänyt. Luokkaan starttasi kolme autokuntaa, joista Arto Uusi-Rannan ja Jouni Näsmanin Corolla GT tiedettiin jo etukäteen sellaiseksi autokunnaksi, jonka vauhtiin ei ollut mitään asiaa. Ykkösellä Putinin kuljettajapari ajoi luokan kakkoseksi selvällä hajuraolla molempiin suuntiin. Taktiikka siis oli jatkaa sillä olemattomalla vauhdilla ja koittaa ottaa luokan kakkospaikan mukanaan tuomat sarjapisteet. Muuhun ei ollut mitään mahdollisuutta ajamalla, koska auto ei yksinkertaisesti kulkenut 120 kmh kovempaa!!!, koita siinä sitten. Tilanne muuttui heti toisen EK:n lähdössä, kun Uusi-Rannan Corolla sammui lähtöjonoon polttoainerele ongelmiin eikä enää suostunut käynnistymään.

Nelosen lähdössä oli vielä hymy herkässä...

Nyt olisi tarjolla luokan kärkipaikan mukanaan tuomat pisteet. Kakkonen ja kolmonen ajeltiin samaa mopo vauhtia kuin ykkös EK:lla ja tauolle tultiin tukevassa luokkajohdossa.

Tunnin huoltotauon aikana laiteltiin lisävalot nokalle ja säädeltiin kuskin penkkiä vähän enemmän takakenoon, kun ajoasento ei ollut oikein kohdallaan.

Kaikki kunnossa ja kohti viimeistä 27 kilometristä erikoiskoetta. Tavoite vain päästellä läpi ja koittaa ottaa pisteet kotiin. Nelos EK viivästyi lähes puolella tunnilla ja odottavan aika on aina pitkä, mutta päästiinhän sitä pätkälle lopulta. 13,7 kilometrin kohdalla lähes kilometrin suoran jälkeen huomiomerkille tultaessa Putinista veto loppui ja moottori sammui. Onneksi oli risteys mihin melkein pojat pääsivät rullaamaan ja paikalla olleet työnsivät sitten loput 50 metriä. Nopeasti pelti auki ja tarkastelua, ei tule polttoainetta, imuputki tukossa. Se oli sitten siinä.

Helpot pisteet vaihtui keskeytykseen, ralli on parhaimmillaankin pers..stä ja nyt ihan syvältä… Iso kiitos koko teamille, kaikki toimi ja kivaa oli tuloksesta huolimatta. Kuskia otti sen verran koville että ”unohtui” vielä yhdeksi yöksi Mesikämmeneen purkamaan traumojaan…

Elämä jatkuu ja tätä kirjoitettaessa on ”Putinia” jo alettu fixaamaan kuntoon ensi viikonlopun Kaarlen harjoituspäivää varten, yllättäen hänen toimestaan��.

Tänään myös selvisi se, että Kaarle ja Henri lähtevät Kontiolahti ralliin joka ajetaan samana viikonloppuna kuin Arctic MM-ralli Rovaniemellä.

Tiedotus jatkaa Kontiolahden tapahtumien jälkeen.

Foxhole Racingin tiedotus palailee tauolta, joka alkoi lokakuussa 2017, tästä eteenpäin taas tarinaa luvassa jos ja kun kisoja toivottavasti ajetaan…

Uusi auto ja uudet kujeet, se ehkä kuvailee parhaiten
tilannetta. Se mistä tähän on tultu, niin löydät blogistamme: https://vitosellaviivalle.blogi.net/blog/

Testaamassa olemme käyneet jo pariin otteeseen Saukkolan EK:lla ja Samaraan on tullut EK kilsoja jo lähes 100 km. Pikkuviat alkaa olla karsittu ja nyt hipistellään vielä vähän pikkujuttuja.

Markko Rallispecial 23.1.21 (Hamu Ry)

Kauden 2021 avasi Joutsan Josemoran
rata-alueella ajettu neljän EK:n rallispecial. Tapahtumastahan teki mielenkiintoisen
se että nyt ei ollutkaan puikoissa Petteri vaan hänen jälkikasvunsa Kaarle ja
Henri, molemmat ihan ensimmäistä kertaa!!! Jokainenhan muistaa sen ekan kisan
ihan varmasti ja en usko että tämäkään poikien ”kovalevyltä” ihan helpolla pois
pyyhkiytyy. Kisaan mennessä saatiin vielä autoon tarrat ostettua ja asusteet maksettua :)

Kiva formaatti kisalla, kaksi EK:ta kahteen kertaan, EK
kilsoja olisi tietty voinut olla enemmän kuin tuo 14 km, mutta uskomme että
poikien jännityksessä se tuntui jopa pidemmältä? Kisa sujui hienosti ilman ajovirheitä
ja autokin pelasi melkein virheettä, mitä nyt yksi maajohto päätti irrota ennen
huoltotaukoa. Onneksi Kaarle korjasi sen itse kun huolto ei tiennyt missä se edes
oli, ite kun rakentanut niin tiesi! Paluumatkalla kotiin riitti kommentoitavaa
ajamisesta ja sen vaikeudesta. Itsekritiikki oli todella tervettä, hyvä niin!

Ensimmäinen kisa on siis suoritettu. Molemmat kuljettajat nyt
uutta kokemusta rikkaampana valmiina seuraaviin koitoksiin, joka lienee Tammisaari
ralli 8.5. (Hamu Ry)

HRT rallisarja + Petteri ja Tommy

Sarjan pitäisi alkaa 13.2 Mesikämmen rallilla Ähtärissä. Toiveet ovat korkealla että kisa ajettaisiin.

Uutta säätöä toi myös Iisalmi rallin peruutus ja korvaava kisa Lapinlahdella viikkoa myöhemmin (13.3). Meni kaikki majoitusvaraukset uusiksi jne.

Eihän tälle tilanteelle mitään voi mutta kisojen veivaaminen ei myöskään ole aina helppoa osallistujille. Osa on jo ottanut vapaita kisaa edeltävälle perjantaille ja sitten siirtyy viikolla eteenpäin niin eipä enää onnistu, kun silloin on jo eri tyypit lomalla!

”Putin” on ihan iskussa, mutta Saukkolan EK:n testeissä ilmeni se että etupään jousitus ei ihan toimi loikan jälkeen niin kuin pitää. Shimmaus mielessä vietiin tänään etutolpat Rally Systemsiin, mutta tuomio tuli heti tiskillä; näille ei voi tehdä mitään. Joku perus patruuna johon ei eväitä. No se oli moido ja tolpat takas takaluukkuun. Tämän jälkeen tehtiin yxi puhelu joka muuttaa kaiken, mutta vasta talvikisojen jälkeen, tähän palaamme kun valmista.

Nyt siis odotellaan Ähtärin ja Lapinlahden kilpailujen toteutumista, mitä tässä muutakaan voi?

Kävi kauden miten vaan, niin iso kiitos kuuluu kaikille jo tässä vaiheessa mukana oleville tahoille; Business Print, Car Aitta, Mannol, Mikebon, Suomen Autocaravanpalvelut, TKP palvelut ja kaikki muutkin ”syyllistyneet”

Tiedotus palaa asiaan, toivottavasti jo Mesikämmen rallin jälkeen…