Kevättauko päättymässä

20.4.2024

Moi kaikille. Piti palata aiheeseen heti Kiskon kisan jälkeen, mutta sehän sitten peruttiin kun talvi loppui kesken, no säille ei mitään voi. Kisa ajetaan uudella päivämäärällä 13.7, eli keskellä parasta lomakautta, ei hyvä, mutta siihen on taivuttava.




Osaltamme kausi jatkuu vajaa kuukauden päästä 18.5 ajettavalla Ikaalisten rallilla, jossa on ajettavana jopa seitsemän erikoiskoetta. Kisassa on myös mukana Volvo VOC uokka joka ajaa nuottiluokkien tapaan kaikki seitsemän erikoiskoetta ja ilman nuottia ajavat suorittavat yhteensä viisi erikoiskoetta. Ilmoittautuminen päättyy vasta 11.5, mutta jo nyt ilmoittautuneita kisaan on 144 autokuntaa!

Tiedot kisasta ja ilmoittautuneista löydät täältä; https://www.mut-palvelu.fi/

Pitkä tauko on käytetty luonnollisesti Clion isoon huoltoon sekä läpikäymiseen ja kaikki on
ollut kunnossa jo pari kuukautta. Nyt odotellaan vielä teiden kuivumista ja
koitetaan päästä Saukkolan EK:lle testaamaan että kaikki on kunnossa Ikaalista
varten.

Toivakan kisahan meni ihan ok, vaikka ykköskuljettajalla oli näkemisen kanssa haasteita ja kisan jälkeisellä viikolla Petteri kävi silmälääkärissä ja noin puolessavuodessa oli tähän kuuluisaan oikeaan silmään tullut kaihi! No nyt odotellaan leikkausaikaa ja toivotaan että saadaan öga kuntoon ennen Ikaalista, muuten mennään edelleen ”puolikkaalla” jos siihen mennessä operaatiota ehditä tehdä. Muutakin ”terveysprötää” on ollut, mutta ei ne ajamista haittaa ja kuuluu seniori luokkaan.

Toivakan kisan jälkeen Etelä-Suomen HAMU:n harraste rallisarjan piste tilanne on se että
autokuntamme johtaa omaa luokkaansa (LK 10) ja on kokonaispisteissäkin
kahdeksas, eli ihan kiva positio ¼ osakilpailun jälkeen.

Lisää itse sarjasta ja pistetilanteet löydät täältä; https://harrasterallisarja.fi/

Tiedotus palaa asiaan Ikaalisten jälkeen, hyvää kevättä kaikille!

Kausi avattu

Hamun Etelä-Suomen sarjan
ensimmäinen osakilpailu, Toivakka Ralli, on nyt ajettu.

Perjantaina oli vuorossa viiden erikoiskokeen nuotitus todella vaihtelevilla erikoiskokeilla, oli pientä hidasta, isoo nopeeta ja pientä nopeeta erikoiskoetta, kaikkea varmasti jokaiseen makuun.

Perjantain nuotituksen jälkeen
alkoi Keski-Suomessa todella kova lumimyräkkä ja lunta tuli perjantain ja lauantain
välisenä yönä lähes 20cm lisää. Lisäksi sade muuttui aamuyöstä vedeksi ja muutti lumen paksuksi sohjoksi. Kaikki tietty odotti suurella jännityksellä että onnistuuko kilpailun järjestäjä auraamaan tiet ennen kisan alkua ja onnistuihan se. Perjantai iltana saapui huoltomme Clion kanssa Tikkakoskelle ja saimme auton yöksi lämpimään Tikkakosken Rengaspalvelun tiloihin, iso kiitos sinne yösäilytyksestä!

Kisa-aamu valkeni ja vesisade oli
muuttunut rännästä pikkuhiljaa lumisateeksi ja sitä vaan tuli koko ajan lisää.


Siirryimme Toivakkaan pelipaikoille 11.00 aikoihin ja valmistelimme Clion kisaa varten. Valot laitettiin nokalle heti koska päivä oli pilvinen ja suht hämärä, joten valoilla saattoi olla käyttöä jo ennen huoltotaukoa ja olihan niillä.

Katsatuksen jälkeen pientä
odottelua ja sitten reitille n. puoli kahden maissa.

Luokassamme, Seniorit V1600 nuotista, starttasi lopulta 10 autokuntaa matkaan.

Avauserikoiskoe, Särkimäki 6,5km, oli kisan lyhyin mutta ei taatusti helpoin. Todella pientä ja rytkyistä tietä alusta loppuun ja spoorit paikka paikoin jo syviä ja soraa paljon esillä. Mutta mikäs meidän kuskeilla oli tullessa kun auton alla on Bigemin alusta niin mihinkään ei tarvi nostella kun se toimii kun ajatus. Ykkosellä Petterin ja Arton sijoitus oli luokan toinen ja nyt oli jo selvää, että pari Matti Väänänen – Olli Väänänen menee aivan omilla luvuillaan Renault Meganella ja ajoivat tuolla lyhyellä pätkällä 16,1 sek nopeamman ajan, huimia ukkoja!

Kolmannella sijalla tulivat Asko Aalto – Jari Riihonen Peugeot 307:lla 5,4 sek heikommalla ajalla. ihan kiva avaus kun kuitenkin Petterillä ja Apillakin lähes parin vuoden tauko näistä hommista.

Kakkos EK, Makkola 7,7 km, ei tuonut tilanteeseen muutosta, muuta kuin että Väänäset kasvattivat johtoaan entisestään ja Aalto pysyi takana 5.8 sek päässä, huolimatta pikku tilanteesta yhdessä pitkässä vasurissa johon Petteri kuuli nuotin väärin ja paikka tuli ns. silmille. Kolmos EK, Ohensalo 16,1km, oli kisan pisin ja toiseksi nopein, siellä sitten ajo tökki ja nuotin kanssakin oli vähän ongelmia, mutta se ei onneksi luokkasijoitukseen vaikuttanut, vaikka EK sijoitus olikin vasta kolmas. Kolmos EK:n alku venähti melkein tunnilla koska aurauskalusto oli hieman myöhässä.

Kuva: jpleinonen.1g.fi

Kolmosen jälkeen oli huoltotauko, joka piti olla tunnin, mutta järjestäjät lyhensivät sen 20 minuuttiin vetääkseen kisan aikataulua nippuun tuon kolmos ek:n viivytyksen jälkeen.

No sekin aivan riittävä tauko, varsinkaan kun Clio toimi kuin kello ja mitään remonttia ei ollut. Makkarat ja kahvit ehti nauttia ja sitten saikin jo lähteä kohti kahta viimeistä erikoiskoetta.

EK neljä, Vallasmäki 13,4 km, oli meidän kuskien mielestä hienoin kaikista näistä viidestä, suht pientä nopeata ja teknistä alusta loppuun. Tämän EK:n suoritus olikin Petterin ja Arton paras veto näistä viidestä.

Jäljellä olisi vielä erikoiskoe viisi, joka oli samalla Power Stage, jossa lisäpisteitä jaossa samaan malliin kuin rallin MM-sarjassa viidelle nopeimmalle. Pientä spekulaatiota kabiinissa että minkälainen veto tehdään jotta tulisi EK:n toiseksi nopein aika.

No, sijoitus oli kolmas tällä erikoiskokeella, kun Kari Mustonen ”takaa” pääsi yllättämään ja ajoi toiseksi ja jäimme 3,6 sek hänelle.

Lopputulemaksi voidaan todeta,
että Petteri ja Arto olivat enemmän kuin tyytyväisiä sijoitukseensa pitkän
ajotauon jälkeen, luokan toinen ja kolme power Stage pistettä, tästä on hyvä
jatkaa.

Iso kiitos Yellow Racing Teamille
kisan järjestelyistä, jotka sujuivat mallikkaasti ja erityismaininta aurauksen hoitamisesta!


Iso kiitos kuuluu yhteistyökumppaneille, joita ilman tätäkään
kisaa ei olisi ajettu. Kiitos omalle huoltoporukalle, Stefi, Anssi ja Kaarle ja erityisesti perhe Hatakalle majoituksesta ja muonituksesta Tikkakoskella!

Nyt pari viikkoa odottelua ja sarjan seuraava kisa on ns. kotikisa, joka ajetaan Kiskon maisemissa 2.3.
Toivotaan että sään haltijat ovat suosiollisia ja se pystytään ajamaan, koska tätä kirjoitettaessa pitkä sääennuste näyttää valitettavan lauhaa tänne eteläiseen Suomeen.

Palataan asiaan Kiskon kisan jälkeen!

Tässä linkki Toivakan In Car kuvauksiin; https://www.youtube.com/results?search_query=foxholerac

Kauden 2024 ennakkotunnelmia


Moi pitkästä aikaa. Lähes kahden vuoden tauon jälkeen Petteri tarttuu jälleen kilpurin rattiin ja ohjelmassa on 2024 Etelä-Suomen Harrasterallisarjassa luokassa 10 joka on tarkoitettu vähintään 50 vuotta täyttäneille senioreille ja luonnollisesti kisat ajetaan nuotista ja kaikilla kalustona V1600 luokan auto.

Tämä uusi luokka motivoi lähtemään jälleen mukaan harrastukseen, varsinkin kun silmäongelma
on saatu toivon mukaan kuosiin ja kuski näkee edes jotain.

”Puolisokealle” nuotteja lukee edelleen Arto ”Api” Ranta. Sarja on neljän osakilpailun pituinen ja kausi alkaa 17.2 Toivakasta ja toinen talvikisa ajetaan Kiskossa 2.3. Kesäkilpailut ovat 11.5. Ikaalisissa ja 31.8 Keuruulla. Eli mukava neljän osakilpailun kokonaisuus, joka ei paljon kesän veneilyretkiä häiritse.

Foxhole Racingin tallissa oli alkusyksystä jo ”pahimmillaan” kolme V1600 autoa ja kun selvisi että Henri ei aja tulevana vuonna mitään sarjaa ja tarjosi Petterille autoa ajettavaksi, niin päätös oli helppo tehdä.



Jo hankittu Civic laitettiin myyntiin ja talliin jäi vielä Henrin tuttu Clio ja Kaarlen Alfa, joka sekin lienee myynnissä?

Clio on nyt käyty läpi ja on valmiina uusiin koitoksiin. Penkin vaihdolla saatiin ”puolisokea vanhus” mahtumaan ohjaamoon ja muuten sitten kaikkea
pientä puuhastelua, jotta kuskit tuntevat olonsa kotoisaksi ohjaamossa.

Mukava oli myös näkyvyyden kannalta kuulla että sarjan kaikki osakilpailut kuvaa BW-Team ja ne tullaan televisioimaan EVEO-kanavalla.

Ensimmäiseen kilpailuun on vielä runsaasti aikaa ja tarkoitus on joulun jälkeen mennä ulkoiluttamaan Clioa Saukkolan EK:lle ja katsoa että kaikki toimii ja Petteri saa muutaman kilometrin alle, tutustuu hänelle uuteen autoon ja samalla saa ravisteltua kertyneitä ”ranneruosteita” pois.

Tiedotus tulee toimimaan kaudella 2024 Foxhole Racingin
Facessa sekä Pevekon nettisivuilla, koska kun on kyseessä kuljettajavanhus niin hänen sidosryhmässään kaikilla ei ole Face tiliä, vaan tiedottaminen tapahtuu myös tyylikkäästi sähköpostilla!


Ota kanavat haltuun, lisää uutisia taas kun jotain tapahtuu!


Terveisin Foxhole Racing tiedotus